top of page
  • Forfatterens bildeBjørn Harald Jakobsen

Vegard Akersveen starter som partner i Relato

Vegard Akersveen startet 1.november som partner i Relato hvor han vil være ansvarlig for forretningsutvikling, salg og rekruttering. Vegard kommer fra Bouvet hvor han har jobbet i over 8 år som avdelingsleder og områdeleder. Her er historien om hvordan Vegard møtte Relato.

For to år siden møttes Vegard og Hans Stubberud fra Relato i forbindelse med et tilbuds- og leveransesamarbeid for en større virksomhet. Samarbeidet skjøt raskt fart, skapte et solid moment og førte til gode resultater, og de fant raskt ut at de delte syn på hvordan en bør organisere og drive konsulentvirksomhet.


Som hånd i hanske

I løpet av det siste året har Vegard og de øvrige partnerne i Relato utforsket grunnlaget for samarbeid og felles satsning. «Gjennom spennende samtaler om verdigrunnlag og hva vi kan få til sammen, har vi med Vegard funnet en partner som er kunnskapsrik, likandes og solid, og med et engasjement og en drivkraft som passer Relato som hånd i hanske», sier Lasse Udjus, daglig leder i Relato.


Befriende lettbent og responsivt

Vegard forteller at det er mange selskaper og bedrifter der ute som markedsfører seg som lettbente, men når en over tid bygger store organisasjonsstrukturer, så resulterer det ofte i elementer av byråkrati og mekanismer som i praksis gjør det tidkrevende og tungt å gjennomføre endringer og skape utvikling.


«Jeg har hatt gleden av å jobbe sammen med Relato de to siste årene. Og jeg har lært Relato å kjenne som et befriende lettbent og responsivt selskap; ti håndplukkede kvinner og menn med et bunnsolid erfaringsgrunnlag og et felles mål om å bygge et fokusert og velrennomert fagmiljø. Kompetente fagfolk med en fellesnevner som gjør selskapet unikt. En kraftfull påstand – men Relato er virkelig et litt annerledes enn majoriteten av de andre der ute», sier Vegard.


Tiltrekke, utvikle og beholde dyktige fagfolk

Relato jobber i en bransje med stor etterspørsel etter kompetanse og leveransekraft og hvor mange virksomheter strever med å tiltrekke seg og beholde de gode folkene. Det er spennende å høre hva Vegard tenker om hvordan Relato bør tilnærme seg denne utfordringen.


«Det er en knallhard kamp om de gode hodene. For at Relato skal lykkes, må vi sørge for at vi til enhver tid klarer å skape reiser og opplevelser som står seg i konkurransen og som gjøre at kompetente fagfolk innen våre fagområder vil jobbe nettopp her. Vi må lete med lykt og lupe etter de gode prosjektene og aktivt jobbe for at totalpakken vi tilbyr er innholdsrik og attraktiv», sier Vegard.


Dette handler åpenbart om lønn og goder, men også i stor grad om at vi sammen med våre kunder klarer å identifisere og igangsette spennende prosjekter som appellerer til kompetansehungrige konsulenter.


Han understreker at det er viktig at det ikke bare blir ord, og sier at Relato aktivt og utrettelig må jobbe for at det er en selvforklarende sannhet at Relato er det åpenbart riktige stedet å jobbe. For å skape en sunn og god konsulentvirksomhet, er det fantastisk viktig å dyrke en kultur som fokuserer på teamet, samholdet, kompetanseutvikling og erfaringsutveksling, sier han. Det å lykkes som konsulent handler om så mye mer enn å komme hjem med mange timer på blokka. Relato har klart å samle en kompetent gjeng som sammen ønsker å skape noe og som ønsker å utgjøre en forskjell for de kundene de jobber for. Dette er en del av Relatos identitet og en egenskap det er viktig å dyrke også i den videre byggingen av selskapet.


The Beauty of Consulting

«Det er jo slik mange i vår bransje mister gode konsulenter fordi konsulenten føler seg fanget i et prosjekt en ikke trives i; og hvor konsulenten velger å si opp for å få nye utfordringer et annet sted. Vi kan jo tenke at vi er så flinke og fine vi bare vil, men når du jobber en hel arbeidsuke hos en kunde så er det jo de faglige utfordringene, kulturen og miljøet der som avgjør hvordan du opplever arbeidsdagen. I tilfelle en konsulent ender i en situasjon som over tid ikke leverer på konsulentens egne forventninger og behov, så må vi faktisk evne å gjøre noe med det. The Beauty of Consulting er at du kan bytte prosjekt, du kan bytte kunde, du kan endre fagfokus. Du kan gjøre fantastisk mye med innholdet i jobben din uten at du trenger å bytte arbeidsgiver. Du har uansett en hjemmebane og et lag du hører til», sier Vegard.


Et solid fundament for videre vekst

Han ser et fundament i Relato som gir et godt potensial for videre vekst innenfor virksomhetens prioriterte områder, samtidig som det gir mulighet for å hekte på nye spennende satsninger. Hans nysgjerrighet for mulighetene fremover ble spesielt trigget av at Relato er et ungt selskap med sterke verdier og en sterk kundeportefølje.


«Til tross for Relatos relativt korte fartstid, har virksomheten etablert en solid kundebase som gir et godt potensial for spennende og utviklende prosjekter. Relato har en strukturkapital og en arbeidsmetodikk som matcher de store og etablerte aktørene. Til sammen danner dette et fundament som enkelt gir gode forutsetninger for videre vekst. Jeg gleder meg stort til å jobbe med denne gjengen og utvikle selskapet videre. For å bli velrennomerte og synlig, må man opp i en viss størrelse og bli langt flere enn det er i dagens Relato. Vi har ikke meislet ut en detaljert vekstplan for årene som kommer, men vi vil jobbe knallhardt for at bygge en virksomhet som tiltrekker seg, utvikler og beholder gode fagfolk – og kompetansekrevende kunder», sier Vegard.


For Vegard er det viktig å skape resultater sammen med andre. «Sånn at man kan se seg selv i speilet og tenke at dette var morsomt, dette kan vi alle være stolte av å ha fått til».

Dagens Relato leverer ledelse og rådgivningstjenester knyttet til informasjonssikkerhet. «Dette er områder vi allerede er gode på og som vi skal utvikle og bygge videre. I tillegg er vi i ferd med å definere en ny satsning innen sikker utvikling og vi jobber nå med å sette sammen vårt kjerneteam av utviklere, arkitekter og techleads for denne satsningen», sier Vegard.

Tørre å ta en posisjon

Integritet er en av de tre bærebjelkene i Relatos verdigrunnlag. «Integritet til til å gjøre det rette – og vi har et indre moralsk kompass» står det i selskapspresentasjonen. Dette treffer Vegard i hjertet.


«Jeg liker å jobbe i et selskap som tar aktive valg, tør å mene noe og som forventer at vi som medspillere navigerer i de store og små spørsmålene som møter oss i hverdagen».

Relato er dermed perfekt; et selskap med romslig takhøyde og meningsrom, men med vilje og evne til å ta posisjoner i vanskelige spørsmål.


Utgjøre en forskjell

«Jeg tror mange søker en eller annen større hensikt. Jeg har tidligere kollegaer som forsåvidt også gjerne kunne jobbet her, som til og med har valgt å gå ned i lønn for å jobbe et sted der man kan legge seg om natten med et smil om munnen og stå opp og være stolt for det han eller hun gjør».


«Det er noe med det å kunne fortelle familie og venner om hva man bidrar til», fortsetter han med et umettelig engasjement. «Der hovedfokuset ikke er på hvor mye penger man har tjent for firmaet, men hva vi gjennom vårt virke bidrar til å realisere; men allikevel er det ene ikke ekskluderende for det andre. Når man har et firma som Relato, som klarer å bygge en story som underbygger denne filosofien, både i prosjektene og med kundene, tør man å velge bort noen kunder for å gi plass til de som virkelig bygger opp under ambisjonen om å levere verdi og mening».


«Jeg tenker man skal være utviklingsorientert på egne vegne, og man skal være utviklingsorientert overfor kundene man jobber med, og ha en ambisjon med det man gjør».

Han understreker videre verdien av denne bevisstgjøringen ovenfor eget selskap, prosjekter og kunder – «at vi som konsulent har til hensikt å levere en verdi som skal utgjøre en forskjell der ute. Når vi drar derfra så skal kunden savne oss, de skal merke når vi kommer og merke når vi drar og glede seg til at vi skal komme tilbake».


Glad i folk

Han viser seg å være en sanselig fyr med engasjement for et bredt spekter av tema som for eksempel kunst og kultur, gastronomi, næringsliv og idrett. Han er for øvrig en aktiv type som liker å være i god form. Det er derfor mulig å finne spor etter deltagelse i ymse skirenn, sykkelritt og terrengløp. «Et virkemiddel som effektivt tvinger en ut av sofaen og ut på trening», sier han og ler. «Jeg er nok også over gjennomsnittet glad i god mat og god vin – og trening bidrar jo til å skape balanse i kaloriregnskapet».

Vegard er glad i folk og sosial kontakt. Det siste halvannet året har jo i så måte vært en utfordring. «Hjemmekontor og digital kontakt har jo sine fordeler, men hverdagen blir næringsfattig uten fysiske møteplasser. Det er en real vitamininnsprøyting og befriende deilig å være på kontoret her på Aker Brygge».


Det er ingen tvil om at Vegard i Relato har funnet et firma der han får utviklet mange av sine forretningsideer. Det blir spennende å se hvilke ideer som blir realisert og hvordan Relato vil utvikle seg videre i årene som kommer!


Intervjuet avsluttes med at Vegard må løpe for å rekke å delta på kurs i kaffebrygging. «Alle ansatte må igjennom en opplæring for brygging av kaffe. Vi har nettopp fått håndplukket tre forskjellige kaffeblandinger etter kjerneverdiene våre ENERGI – VILJE – INTEGRITET. Vi har med andre ord ualminnelig god kaffe på kontoret vårt. Det er bare å komme innom for en kopp, så blir det sikkert en god historie også».

88 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page